SEVECEN Sayı: 29 - 2019
188 S E V E C E N 2 0 2 0 Öğrencilerimiz her nitenin başında Ters Tabu adlı oyunla derse başlarlar. Bu oyunun amacı nite içinde geçen bilme-hatırlama basamağındaki bilgileri en kısa ve kalıcı şekilde öğretmektir. Normal tabu oyununun aksine burada söylenmesi zorunlu kelimeler bulunmaktadır. Bu kelimelerin zerine öğrenciler kendi şifre veya hareketlerini oluşturarak tanımları bireyselleştirirler. Ters tabu oyununun kazananı eğlenceli bir deney yaparak sınıfa sunar. Tabu oyunumuz, her niteye başlamadan önce, arkadaşlarımızla grup olup nite terimlerine beraber çalışarak yaptığımız o eğlenceli oyun. Grupları oluşturduktan sonra kelimelere çalışır, anlamlarına kısaltmalar buluruz. Yeterince çalıştıktan sonra öğretmenimiz bizi sınıfın ön ne çağırır ve herkese öğrendiğimizi gösteririz. Bence bu oyunun niteye girdiğimizde hangi terimlerin ne anlama geldiğini karıştırmamamıza çok yardımı dokunur. Bizi motive eden şeyin ne olduğunu merak ediyorsunuzdur şu an. Oyunumuza göre, tabuda en fazla kelimeyi bilebilen grup, laboratuvar dersimizde deneyi kendileri yapar. Tabi ki de öğretmenimizin yardımıyla. Deney izlemek eğlencelidir tabi, ama yapmanın ayrı bir zevki vardır. Orada olmak ve deneyi yapmak, kalp atışımızı hızlandırır, içimize bir mutluluk d şer. Zaten bu y zden bu kadar eğlenceli ve eğiticidir tabu çalışmamız. Ben bu dönemki Fen Bilimleri derslerinin çok verimli olduğunu d ş n yorum. Bence bu verimliliği sağlayan en önemli şeylerden biri yaptığımız “Ters Tabu” çalışması. Bu çalışma, her niteden önce nitedeki anahtar kelimeleri anlamamıza yardımcı oluyor. İşleyiş şekli ise böyle: Öğretmen bize kelimelerin bulunduğu tabu kağıtlarını verir ve bize çalışmamız için zaman tanır. Bu çalışma s resi 15 ile 20 dakika arasında olur. Daha sonra öğretmen her grubu çağırır. Bu grubun bir yesi kelimenin tanımından en az bir sözc k kullanarak karşısındakine kelimeyi anlatır. En sonda ise en çok kart bilen grup tabuyu kazanmış olur. Bunun sonucunda da kazanan takım değişik ve öğretici bir deney yapmaya hak kazanır. Örneğin; öğretmenimiz bize “Hidrojen Bombası” adlı bir deney yaptırmıştı. Bu deneyde çinko ile hidroklorik asidi karıştırarak ortaya çıkan tepkimeyle bir balon şişirmiştik. Bu balonu bir cetvele bağlayarak ateşin zerine tutmuştuk ve sonuç olarak saniyelik bir alev ortaya çıkmıştı. Ben o sıcaklığı zerimde bir saniye boyunca hissettim. Benim için çok heyecan verici bir deneyimdi. Bir sonraki tabu deneyimiz ise Fildişi Macunu deneyimiz olacak. Bu deneyi gerçekleştirmek için çok heyecanlıyım. Bu sene fen derslerimizde çeşitli ve birbirinden eğlenceli çalışmalar yaptık. Bunlardan bir tanesi de ters tabu çalışmalarıydı. Her nitenin başında o nitede kullanacağımız kavramlarla ilgili ya gruplarımızla ya da bireysel ters tabu oynadık. Kazanan grup laboratuar derslerimizde deney yaptı. Gruplarımızla kelimeleri ezberledik ve kartları bilmeye çalıştık. Bu aktivite çok eğlenceliydi. Ters tabu çalışmaları sonucunda işlediğimiz konulardaki kavramlara hakim olduk. Konuları daha iyi öğrenebildik. Bence öğretmenimizin bize yaptırdığı bu çalışma bize çok yararlı oldu ve daha iyi öğrenmemizi sağladı. Ters tabu oyunu çok eğlenceli bir oyun. Hem konuyu en baştan kavramamızı, hem de eğlenmemizi sağlıyor. Derste oynadığımız en eğlenceli oyunlardan biri. Ayrıca çok heyecanlı oluyor ç nk kazanan takım bir deney yapıyor ve bu deney genelde çok ilginç sonuçlar çıkarıyor. Konuyu en baştan kavramamızı sağlıyor. Böylece konuya başladığımızda b t n terimleri bilerek başlıyoruz. Ayrıca kazanınca deneyi yapmak farklı bir eğlence oluyor. O kadar eğlenceli ki deney malzemelerini beklemiyoruz bile. Kısaca bu derste yaptığımız en eğlenceli oyun ters tabudur. Defne KÜRÜM Arel ULUKUŞ Talya DEDEKÖYLÜ Damla Su GÖZLÜKAYA Naz KÖSEL TERS TABU
RkJQdWJsaXNoZXIy MjIxMTc=